САКРАЛЬНІ ДІБРОВИ, ЛЕВАДИ НА ІСТОРИЧНІЙ ДРЕВЛЯНІ
Сергій ЖИЛА. Поліський природний заповідник, Чорнобильський радіаційно-екологічний біосферний заповідник.
31 травня 2024 року
Декотрі з місцевих старожилів у 1980-1990х р. ще розрізняли народні типи лісів у т. ч. ліси дубові і розріджені святі діброви. Священні ліси — це ділянка лісів, яка охороняється людьми для здійснення духовних і культурних практик і, таким чином, повністю захищена від людського втручання [Claudia, 2008]. Традиційні охоронювані території мають більшу видову різноманітність, ніж навколишні території, а в деяких випадках навіть більшу, ніж природоохоронні державні території в аналогічних регіонах [Canadell & Raupach, 2008]. Потенціал поглинання вуглецю священними лісами, включно з тими, що перебувають під контролем місцевих громад у країнах, що розвиваються, є важливим компонентом комплексної стратегії протидії змінам клімату [Borah et al., 2013].
Священні ліси - це залишки природних лісів, які охороняються за соціальними законами місцевих громад поблизу їхніх сіл і призначені для культурних цілей. Терміни неточні щодо Полісся, бо сакральні об’єкти частіше рукотворні. Вони відіграють значну роль у боротьбі зі зміною клімату та неформальному збереженні біорізноманіття. Старовікові ліси й праліси – це лісові екосистеми, які тривалий час розвивалися природним шляхом, в яких біоценоз не зазнав істотного антропогенного впливу на структуру, динаміку біомаси, вікову структуру едифікаторів, природне відновлення екосистеми, системну цілісність, та які потенційно здатні до самопідтримання шляхом саморегулювання у разі відсутності руйнівного впливу людини або за умови відновлення первинних екологічних умов їх функціонування [Шпарик і ін., 2018]. Наявність випасу худоби, згідно цього документу, забороняє відносити територію до пралісів.
Охорона природи тісно пов’язана з сучасним екологічним мисленням і за останні два століття стала головним чинником у прийнятті політичних рішень. До появи сучасної концепції сакральних ландшафтів, мотивованої екологією, збереження практикувалося протягом багатьох століть у різних більш традиційних формах, заснованих на громадській ініціативі. Однією з таких форм були соціальні табу та релігійні переконання, які приписували режими управління у священних місцях, часто накладаючи обмеження на певну діяльність, щоб забезпечити важливі ресурси та послуги для всієї громади. Це сакральні природні об’єкти, які не тільки відображають релігійні та соціальні потреби громади, але в той же час сприяють важливим екосистемним послугам, від натхнення до регулювання якості повітря, води та мікроклімату або збереження біологічного різноманіття [Avtzis et al., 2018]. Сакральні ландшафти і об'єкти були відмічені на всіх континентах, а священні ліси зустрічались до того часу, коли людське суспільство було ще в доаграрному стані [Gadgil & Vartak, 1976]. Беручи до уваги історію українських дібров і старовікових дубів, така точка зору навряд чи відповідає дійсності, бо в Україні переважна кількість старовікових дубів зустрічалась і добре співіснувала саме поряд з полями, сіножатями і випасами. Старовікові дуби у суцільних лісових масивах України майже не збереглись за винятком лісових садиб і хуторів. Сакральні об'єкти були пов’язані з широким спектром релігій і вірувань, соціокультурних систем, інститутів і ритуальних практик, і можуть залежати від умов, що змінюються [Avtzis et al., 2018]. В наш час регіон Полісся переживає різку зміну релігійних уявлень з втратою народних трактувань, ритуальних практик поклоніння Святим Криницям, Дібровам, призупинення випасу худоби, сінокосіння і практики підтримання високопродуктивних щодо біорізноманіття біотопів. У найбільш значимому осередку Дібров на найвищій ділянці Овруцько-Словечанського кряжу є урочище Церковище, де зовсім недавно місцеві жителі відновили Каплицю. Найбільшою загрозою для Святих Дібров на рівні ландшафту і на рівні окремих старовікових дерев необхідно визнати саме зміну релігійних уявлень і зникнення сакрального статусу Дібров і Старих дубів у народній уяві. Нині ліси визнані ресурсом із багатофункціональною роллю, який потребує особливої турботи та захисту. Гаї або окремі породи дерев, були пов’язані головним чином із жертвоприношеннями, похованнями, тому вважалися священними і отримали особливий статус охорони. В Україні часто не розуміють багатосторонність драматичного впливу людини на ландшафти, флору, фауну. Середземномор’я, як колиска багатьох цивілізацій, непогано досліджене на багатьох конкретних об'єктах (Blondel & Aronson, 1999). В Україні цього не зроблено донині. Так, старовікові дуби на поліських цвинтарях не мають ніякого природоохоронного чи охоронного культурного статусу. Сакральні об'єкти історичної Древляні найкраще можна було зберігати в рамках екомузею. Ідея створення екомузею Древлянське Село так і не була реалізована. У давнину це досягалося за допомогою обмежень, накладених місцевою владою або релігійною структурою, яка погрожувала порушникам надприродними наслідками [Avtzis et al., 2018]. У Поліссі існувала своя система охорони Святих Дібров і передусім враховувалось те, наскільки є достатня кількість більш молодих дубів, котрі здатні замінити старі екземпляри.
Сакральні ландшафти:
Нова Європейська стратегія
Нова Європейська стратегія збереження біорізноманіття чітко вимагає, щоб до 2030 р. всі первинні та старовікові ліси в Європі підлягали суворій охороні. Сакральні ліси, незважаючи на їхній невеликий розмір, відповідають критеріям, які слід враховувати в цілях суворої охорони та відновлення стратегії, як первинні старі ліси з високою цінністю для біорізноманіття [Benedetti et al., 2021]. В Україні святі діброви не підпадають під статус пралісів з причини наявності тут антропогенної присутності.
При швидких змінах рослинного покриву та землекористування священні ліси вважаються заповідниками біорізноманіття. Сакральні ліси - це ділянки лісу, які зберігаються через їхнє духовне та релігійне значення. Ця практика набула актуальності з поширенням сільського господарства, яке спричинило масштабне вирубування лісів, що вплинуло на біорізноманіття. Священні гаї повсюдно втрачають популярність, але вони популярні в індійських сільських ландшафтах, населених традиційними громадами. Зростання інтересу до цієї традиції спонукало до наукових досліджень, які, не зважаючи на всеіндійське поширення, зосереджувалися на північному сході Індії. Більшість досліджень були зосереджені на рослинності, а фауністичні дослідження були зосереджені на хребетних. Досліджень щодо функціонування екосистем небагато. Більшість досліджень приписували значення захисту водозбору священним гаям, але майже не висвітлювали гідрологію в порівнянні з іншими типами землекористування. Дослідження гаїв вимагають відходу від стереотипного мислення та створення наукових основ для збереження. Необхідно продовжити збір інформації в недосліджених районах, вивчати динаміку екосистем, щоб започаткувати науково обґрунтоване управління сакральними ландшафтами [Ray et al., 2014]. В Україні приклад Індії з низьким рівнем життя і слабкою економікою має бути використаним.
Поодинокі дуби на випасах і сіножатях – це насправді швидкоростучі дерева, здатні створювали великі запаси вуглецю. Так, для околиць Києва найбільш старі дуби переважно до 220 років. Визначення за кільцями річного приросту розрахований вік досліджених дубів варіював у межах 156-270 р. Найбільш важливий показник співвідношення віку та діаметра без кори для старих дубів склав 2,10 років/см! Найстарішим виявилося дерево 300±18 років з діаметром 149 см [Нецветов & Прокопук, 2016]. На півночі Центрального Полісся всі ширококронні дуби мають діаметр до 2 м з орієнтовним віком до 200 років. Дуби з Поясківського заказника очевидно мають вік більше 200 років і потребують спеціального дослідження. Запаси надземної і підземної маси депонованого вуглецю на левадах-дібровах природних заплав були вражаючими. В переосушеному стані левади у заплаві Уборті майже повністю втратили ґрунтовий вуглець і до мінімуму скоротили продуктивність травостою. Але і в таких умовах старовікові дуби тут лишаються життєздатними і ознаки всихання тут відсутні. В історичні часи збереження природних ресурсів було невід'ємною частиною людської культури. Корінні громади в усьому світі жили в гармонії з природою та зберігали цінне біорізноманіття навколо себе [Dar et al., 2019]. Більша частина світового біорізноманіття знаходиться не в заповідних територіях, а на землях, які використовувалися корінними жителями протягом століть [Dar et al., 2019]. В Україні з причини деградації багатьох сакральних ландшафтів і, передусім, заплавних дібров-левад з помірним випасом і сінокосінням, дрібних за площею городів культурне і аграрне біорізноманіття різко скоротиться найближчим часом. Особливо проблемним для біорізноманіття є масове поширення на перелогах куничника наземного (Calamagrostis epigeios).
Вікові дуби та їх збереження:
Поняття священних лісів простежується з часів появи поселень місцевих громад, які зберігали у подальшому кілька незайманих лісів у їх первозданному вигляді, присвятивши їх духам предків або божествам. Вони представляють важливу давню традицію збереження певних земельних ділянок, які мають культурне, а часто й релігійне значення [Dar et al., 2019]. Подібну практику звичаєвої охорони у Поліссі мав ймовірно Поясківський ліс, більше відоме у народі ур. Корабель з корабельним лісом і Святим Каменем-Мегалітом Корабель довжиною 12 м. Камінь схожий на заготовку під основу козацької чайки. Протягом століть сільські громади покладалися на місцеві знання, щоб захистити навколишнє середовище та зберегти свої засоби до існування [Daye & Healey, 2015]. Ця практика збереження священного лісу була націлена і на збереження та стале використання біорізноманіття, й вимагала розуміння соціальних систем місцевого населення, їх взаємодії з місцевими екологічними системами [Dudley et al., 2009]. Середовища існування, що охоронялися культурою, такі як священні ліси, є найкращим прикладом стратегій пом’якшення негативних наслідків кліматичних змін, і це найкращий підхід до розширення видового різноманіття шляхом запобігання незаконним посяганням через табу-заборони [Daye & Healey, 2015]. Звичаєве право являє собою важливу давню традицію збереження конкретних земельних ділянок, які мають культурне, а часто й релігійне значення [Ahamed et al., 2019] чи є притулком для багатьох рідкісних видів рослин і зберігають високий вміст вуглецю.
Донедавна, громадські ліси, такі як священні ліси, нехтувалися національною політикою збереження лісів, незважаючи на їх важливість у збереженні біорізноманіття. «Сакральність та навколишнє середовище» на Десятому Всесвітньому лісовому конгресі ЮНЕСКО в 1991 р. в Парижі була головною темою. При цьому велика увага приділялася внеску священних лісів у збереження біорізноманіття. Міжнародні зусилля зі збереження біорізноманіття та взаємозв’язок із циклом вуглецю стали важливим фактором для пом’якшення зміни клімату та зменшення деградації природних екосистем. Оскільки священний ліс традиційно підтримувався упродовж тривалого часу, важливо встановити біомасу, різноманіття видів і статус збереження таких видів землекористування, та його внесок у пом’якшення зміни клімату [Ahamed et al., 2019]. У наш час діброви Європи здебільшого похідні, але й вони виконують важливі екологічні та природоохоронні функції. Унаслідок вирубки лісів, розорювання й урбанізації лісові екосистеми фрагментуються та входять до складу міст, зазнають інтенсивного рекреаційного навантаження і тому стають менш стійкими. Незалежно від умов зростання, найвразливішими є багатовікові дерева. Хоча в старовікових лісах середній вік деревостанів перевищує 300 років, досягаючи іноді 400– 600 років, відомі також екземпляри Quercus robur, яким близько тисячі років [Bengtsson & Hartill, 2013]. Щодо віку окремих дубів і ділянок дібров існує багато помилок і спекуляцій. Тому необхідно ставитись до цієї інформації обережно.
Сакральність та довкілля:
Здавна в містах Європи найстаріші дерева мають охоронний статус, налагоджено їх постійний моніторинг, а в разі необхідності реалізуються заходи щодо підвищення їхньої життєздатності. Старі дуби є гарячими локаціями біорізноманіття, забезпечують поживою, середовищами існування, формують під наметом особливі умови, необхідні для багатьох лісових трав, створюючи велике біологічне різноманіття лісових екосистем [Le Roux et al., 2014]. Навіть поодинокі старовікові дерева є окрасою міст, а деревостани, до складу яких входять «довгожителі», стають унікальним явищем у містах і потребують охорони. З огляду на історичне минуле вони також мають соціальне та культурне значення. Деякі дерева вважаються меморіальними, адже з ними пов'язані знакові події минувшини чи життя видатних особистостей в історії країни [Нецветов & Прокопук, 2016]. Популярним дубом на Древляні у минулому був Циганський Дуб, на поляну до якого збиралось багато місцевого люду у т. ч. приїздили циганські табори.
Для міських дубів Києва серед можливих негативних чинників називають ущільнення ґрунту навколо стовбурів, до якого призводить витоптування, утворення стежок під кроною, обмежене потрапляння вологи та погана аерація кореневої системи тощо. У парку КПІ у м. Київ зрізали старі дерева, бо вони були травмонебезпечними для людей. Насправді в таких дубів потрібно видаляти проблемні гілки. Як правило, Програмами збереження дубів передбачається лише обстеження та паспортизація старовікових дубів на території, з метою їх збереження чи оголошення їх ботанічними пам’ятками природи місцевого значення [https://old.loda.gov.ua/news?id=44453]. Але цього зовсім недостатньо для збереження, бо це звичайна інвентаризація.
Старі товстомірні дуби з великою кроною на півночі Древляні збереглись майже виключно у локаціях з високим антропогенним впливом у минулому: у місцях колишніх Дібров, на Левадах, лісових випасів, на кладовищах (с. Радовель, Городець, Паришів і ін.). У наш час через високу заготівельну вартість деревини практично відсутні старі деревостани, котрі відповідають вимогам пралісів, з високоякісною деревиною, з прямими очищеними від бічних гілок стовбурами. Як виняток, старий дубовий ліс близький за таксаційними показниками до корабельних лісів з минулого, зберігся поблизу садиби Радовельського лісництва Білокоровицького лісгоспу. Найбільша загроза для старих крислатих дубів – це заростання і відповідне затінення з боків іншими більш швидкоростучими деревами переважно березою і сосною. Інтенсивне лісове господарство передбачає суцільне заліснення і, відповідно, відсутність поодиноких дерев з добре освітленою кроною. Старовікові дерева повинні періодично і безперервно поповнюватись з більш молодих вікових класів. У минулому крислаті дуби, розріджені діброви, левади були добре представлені на землях колгоспних лісів, де рівень ведення лісового господарства був невисоким і практикувався інтенсивний випас великий рогатої худоби. Найбільш чисельний осередок старовікових дубів у наш час зберігся в заплаві р. Уборть, де з причини спрямлення русла має місце надмірне осушення, деградація природного рослинного покриву і, відповідно, зменшення інтенсивності росту дубів. Незважаючи на інтенсивне осушення заплави, відсутність повеней, більшість дубів тут мають високу життєздатність та відсутність ознак всихання. Тому, можна припустити, що дуби є доволі стійкими до змін клімату. Деякі дуби мають дупла від розведення вогнищ пастухами поблизу стовбура для створення дупел і звільнення пасовищ від дубів. Наявність дуба на пасовищі створює комфортне середовище, захист від опадів, тінь. Однак дерева скорочують кількість трави для випасу і сінокосіння. В часи другої світової війни під час каральної операції проти місцевих партизан і палення жителів деякі верхівки і гілки дубів навколо с. Рудня Хочинська були зрізані для кращого огляду з веж і створення секторів обстрілу. Дуби при цьому лишились живими до нашого часу, що вказує на високу здатність цього виду витримувати обрізку гілок крони. На кладовищах і в населених пунктах окремі дерева стають небезпечними і потребують проведення обрізки гілок (омолодження крони). Такий захід був проведений на кладовищі у с. Радовель. Проведені спостереження за великою кількістю дуплистих дерев серед старих дубів у заплаві р. Уборть дають змогу стверджувати, що наявність дупла не становить ризик щодо майбутньої їх загибелі. Трухлява деревина є субстратом і оселищем для різних організмів і передусім для жука-оленя (Lucanus cervus). Витікання дубового соку з поранень стовбура є місцем концентрації жуків-оленів, котрих може збиратись тут до 15 особин і більше. Наявність такого якісного додаткового живлення цих жуків подовжує проміжок часу їх активності, збільшує репродуктивну результативність самок і відповідно життєздатність цього червонокнижного виду.
Значення старих дерев та загрози:
Про народні назви типів лісу (народна типологія)
Упродовж останніх 50 р. відбувалась еволюція світогляду і духовних цінностей місцевих жителів. Жителі великих масивів лісу здавна позиціонували себе, як «люди з корчів» або природного лісу з викривленими стовбурами або з великою низько опущеною кроною. Люди з минулому створили власну етноекологію, мали велику кількість назв окремих типів лісу, котрі в наш час вийшли з вжитку і позабуті. Так, ліс близький за структурою до нинішніх перегущених лісів з великими запасами дрібного палива (мертвої органіки) мав назву «нереча», котрий характеризувався низькою біологічною продуктивністю на різних рівнях трофічної піраміди від рослиноїдних тварин до відповідно хижаків. Тут майже була відсутня діяльність і присутність людини. Через відсутність тут голосів птахів і людини з’явився і відповідний термін «нереча». Звичайно, люди з минулого не використовували сучасні наукові терміни, але вони добре розуміли, як це зробити на практиці. Бортництво вимагало періодичного догляду за природними медоносами лісу і проведення керованих людиною пропалювань. Ця тема управління ландшафтами з використанням вогню нині стала знову затребуваною, у світі вона поступово витісняє практику повного контролю пожеж. «Пусткою» називали будь яку територію з відсутністю умов для проживання людини, низькими їх щільностями і відсутністю архаїчного освоєння людиною території. В широковживане прислів'я «не роби пустки» вкладали велику кількість значень, починаючи з неадекватної до ситуації поведінки людини, створення конфлікту і в т. ч. до конкретних нерезультативних дій у лісі, на садибі.
Особисті імена давали переважно для найбільш відомих старих дубів, як наприклад, Цар (у сусідній Білорусі), Князь, Циганський, Хороший, Близнюки, Япуватий (з наростами-капами), Козацький, Василь і ін. У Поліссі духовні цінності лісу, як не дивно, прямо залежали від економічно-господарських. Сучасне зникнення випасу великої рогатої худоби у природних ландшафтах відразу ж викреслило з пам’яті великий пласт інформації про кормові трави, сіножаті-луки, левади, діброви, вересові пустища. У минулому навіть у радянські часи всі наявні сінокоси для місцевих жителів були територіально строго означені і закріплені за господарями. Фактично це була до певної міри приватна власність на багато років вперед. Сіножаті, випаси з коровою по суті давали змогу якось забезпечити родину якісною їжею. Збір грибів, ягід за неписаними законами теж був територіально розподілений і кожна родина збирала дикороси у своїх місцях. Люди казали, що я туди не піду, бо я там не знаю «уходів». Термін уходи у Поліссі з'явився ще за часів Великого Князівства Литовського, як лісової території, закріпленої за певною родиною для полювання, збору ягід, грибів, бортництва, заготівлі дров і навіть будівельного лісу для власних потреб, але не на продажу.
Достатній рівень життя і порівняно високі пенсії в останні роки створили умови для відмови від утримання корів, що докорінно змінило світогляд лісовиків. Корова перестала бути годувальницею родини, постачальницею органіки для городів. Ця обставина змінила і ще змінить у найближчому майбутньому трофічну структуру екосистем, привела до надмірного накопичення дрібного палива в лісі (сухої трави і гілок), зробила їх менш стійкими до впливу вогню. У минулому випас худоби в лісі і утримання сіножатей в продуктивному стані вимагали проведення керованих людиною пропалювань. Ці зміни в системах землекористування зумовили еволюцію духовних стосунків між людиною та лісом. Зміна систем господарювання і, відповідно, зміна поняття невіддільні. Радянська система за умов відсутності можливостей заробітку консервувала архаїчні уявлення про ліс, як джерело родинного благополуччя, бо праця в колгоспі була малооплачувана, рабська. «Дитина з малих років вчилась заробляти гроші» на зборі грибів, ягід. Часто спрацьовував ще козацький принцип самовиживання, коли діти з 12 років вважались вже напівдорослими і починали працювати та забезпечувати певні власні потреби. Природокористування впливає на духовність і навпаки, людина – на ландшафти. Уявлення про ліс у працівника лісового офісу і місцевого жителя зовсім різні. Краще розуміння давніх і сучасних зв’язків суспільства з лісами, використання та сприйняття лісів, а також пов’язане з цим духовне значення могло б допомогти у прийнятті рішень в управлінні природоохоронними територіями та у політиці, а також вирішувати компроміси в різних застосуваннях послуг лісових екосистем [Ritter & Dauksta 2006]. Межі того, що вважається «духовним», нечіткі та різноманітні. Тому важливо визначити поняття «духовність лісу», перш ніж розглядати її розвиток у часі. Для Полісся, де є збережені архаїчні стосунки з лісом у вигляді промислового збору ягід, грибів для подальшої здачі заготівельникам і отримання коштів духовність має широкі межі. Ця концепція має бути схожою з відповідними розробками для резервацій аборигенів, ніж для європейських країн з обмеженими нормами збору грибів і ягід. Концепція має містити складову поліської народної релігії, сакральних об'єктів, особливостей пов'язаних з побутуванням бортництва, Святих Каменів (Камінного Села), і тому з обережним використання традиційних підходів і штампів релігієзнавства. Важливо при цьому зберегти оригінальну версію з термінами зрозумілими місцевому населенню, а не надмірно науковоємку з сучасною термінологією. Абстрактність архаїчної лісової духовності має бути збережена саме в оригіналі, а не у відповідності до сучасних публікацій чи для якихось інших регіонів. Традиційно, дихотомія системи «природа – культура» пояснюється відносинами між людиною та природою, наявністю двох полярностей. Природні ландшафти протилежні людині, але є найважливішим фактором формування людської культури, котра є результатом адаптації до оточуючого середовища. У спрощеному розумінні, природа домінує над культурою і світоглядом. Однак, стосунки людини і природи визначаються культурними особливостями. Отже, природа створює початкові умови, після чого вона стає фоном для складних і різноманітних розробок символічного розуму [Scarso, 20]. Природа ніби поціновується культурою. Має бути наукова дискусія з урахуванням поліського менталітету, щоби узгодити різні погляди на ці питання. На території історичної Древляні існували села польовиків на території Овруцько-Словечанського кряжу, лісовиків, козаків-шляхти та мужиків-кріпаків. Тому всередині місцевого населення не було якоїсь одноманітності у духовності і світогляді. До цього важливо добавити родові традиції і існування окремих родин знахарів, злодіїв, ходаків, лісівників, мисливців і т. і. Як відомо, для оцінки стосунків між людьми та природою необхідно враховувати, як природа сприймається людьми і впливає на взаємовідносини (Brown and Verschuuren, 2019]. Лісовики завжди підкреслювали, що вони лісові люди і їх життя більш цікаве, насичене подіями, чим у польовиків. Люди польові живуть, як ті «чарваки у гною». Вони весь час корпаються у землі, живуть багато, але «дармо світом нудять». «Лісова житка лучча». «Лєс і прогодує у лиху годину і сховає». Тому ліс, Святі Діброви, Сіножаті-Левади Вереси і інші природні ландшафти можна вважати ще і важливою етноідентифікаційною ознакою місцевих лісовиків.
Про концепцію і духовність: